Snipp snapp snut, så var resan slut

Då har vi, efter ca 30 timmar på resande fot, precis passerat Öresundsbron och sitter på sista bussen upp mot Göteborg och tänker tillbaka på de senaste två veckorna. Det har varit en otroligt häftig upplevelse att besöka Sydafrika, inte enbart som turist utan framförallt i rollen som volontärarbetare. Vi har fått träffa en massa […]

Sommar och sol..?

Hejsan alla semesterfirare! Och givetvis ni andra också. Nu äntligen har vi också gjort oss förtjänta av två dagar ledigt innan vi sätter oss på flyget hem. Denna första dag spenderades med att åka till semesterparadiset Saint Lucia ute vid havet. Tyvärr var det också bland de första dagarna som det varit lite sämre väder, vilket tonade […]

En skola är större än fyra rektorer

Igår var vår sista arbetsdag. Nu äntligen fick vi skänkt bort våra laptops till ett par rektorer som Siphile valt ut. Från början var det tänkt att vi skulle gjort detta redan i torsdag i förra veckan, men den sydafrikanska mañana-menaliteten slog till gång på gång. Vi åkte i alla fall iväg med en väldigt […]

Stora virusdagen

Om gårdagen visade oss några av Sydafrikas sämre bilvägar så fick vi i dag uppleva några av de bättre. Vägen till Hambisanani var nästan lika lång som gårdagens till Ndumo, men tog bara hälften av tiden att köra. Dock var det inte för att vi körde som biltjuvar utan snarare för att vi slapp ligga […]

Tusen år, tusen mil och tusen ord.

Idag var åter igen en tidig morgon. Vi behövde åka tidigt eftersom vi skulle besöka två skolor 200 kilometer från Hluhluwe. Vägen dit var dessutom det värsta vi sett hittills, det var mer gropar än asfalt, på den sträckan som hade asfalt vill säga. Sista 2 milen var en grusväg bestående av medelstora stenar. Det […]

Ett litet sängfösarinlägg

Efter att lunchen lämnat lite övrigt att önska i form av kulinariska sensationer á la Sydafrika jobbade vi vidare på det kära datorberget på kontoret. Det berg som numera närmare kan betraktas som en vägbula, då vi efter flitigt arbete lyckats ta oss igenom alla utom fem datorer. Carl har en försmak för Dell-datorer som […]

Lunch

Man kan verkligen komma undan billigt när man skall äta här, beroende på vad man vill ha, och var man köper det. De har till exempel en Spar-affär där man kan köpa lunch för kilopris. Idag gick vi dock till KFC, men ingen av oss var riktigt nöjda så dit går vi nog inte igen… […]

Microsoft’s Windows XP

Hej alla töser och pågar! Idag hade vi vår första lediga dag, det blev sovmorgon till halv nio och frukost med Siphiles familj, sedan en varmdusch dagen till ära.Vi satt och göttade oss i solen och lyssnade på ”Så funkar det” av Anders och Måns innan vi bestämde oss för att åka ner till kontoret […]